VDAB herstart met dienstverlening op afspraak

Uit veiligheidsoverwegingen sloot VDAB al zijn locaties op 17 maart. Maar vanaf vandaag start de dienst met het heropenen van een locatie in Gent en Kortrijk. Op 18 mei opent telkens één locatie in Antwerpen, Hasselt en Vilvoorde. Op al deze locaties is enkel dienstverlening op afspraak mogelijk. VDAB geeft daarbij prioriteit aan werkzoekenden voor wie dienstverlening op afstand niet mogelijk is.

Sinds 17 maart zijn de deuren van alle locaties van VDAB gesloten. VDAB paste zijn dienstverlening aan en organiseerde zich volledig op afstand. De dienst maakte een volledige switch naar een digitale dienstverlening. De bemiddelaars voerden hun gesprekken via telefoon, chat of videochat.

Met die aanpak slaagde de dienst erin om up & running te blijven. Met zijn online en telefonische dienstverlening bereikt VDAB de overgrote meerderheid van zijn klanten. Maar in sommige gevallen is een goed face-to-face gesprek onvervangbaar. Denk bijvoorbeeld aan anderstaligen die vaker nood hebben aan een intensiever gesprek. De afspraken op de pas geopende locaties zijn dan ook in eerste instantie bedoeld voor werkzoekenden die VDAB digitaal of telefonisch niet verder kan helpen.

De locaties gaan open voor een beperkt aantal klanten en medewerkers. Om hun veiligheid te garanderen, zijn er schermen van plexiglas voorzien, en werden er pijlen en andere grondmarkeringen aangebracht om de nodige afstand tussen de aanwezigen te garanderen. De duurtijd van een gesprek wordt tot een minimum beperkt. Omdat er collectieve beschermingsmaatregelen werden genomen, zijn mondmaskers niet verplicht op VDAB-locaties.

Wie een vraag heeft over werk, kan bellen naar het gratis nummer 0800 30 700. Een gesprek via telefoon of videochat krijgt nog steeds de voorkeur. Enkel als het niet anders kan, krijgt de werkzoekende een afspraak op een locatie. De werkzoekenden ontvangt dan een brief om de afspraak te bevestigen, met uitleg over de veiligheidsmaatregelen.

Wim Adriaens, gedelegeerd bestuurder VDAB: 'We zijn blij dat we terug kunnen starten met face-to-face gesprekken. Omwille van de veiligheid voor klant en bemiddelaar is het evenwel niet de bedoeling dat mensen zich spontaan komen melden op onze locaties. Wie wil langskomen kan een afspraak maken. In de komende weken zullen geleidelijk steeds meer van onze locaties de deuren openen, maar enkel van zodra we 100% zeker zijn dat we de veiligheid van onze klanten en medewerkers kunnen garanderen. Intussen blijft onze online en telefonische dienstverlening, waarmee we zeer veel van onze klanten bereiken, natuurlijk gewoon doorlopen.'

Overzicht
Open op afspraak vanaf 11 mei:

• VDAB Gent: Kongostraat 7, 9000 Gent
  • VDAB Kortrijk: Lekkerbeetstraat 5/7, 8500 Kortrijk

Open op afspraak vanaf 18 mei:

• VDAB Antwerpen: Copernicuslaan 3, 2000 Antwerpen
  • VDAB Hasselt: Bampslaan 40, 3500 Hasselt