U bent hier

Dat heb je goed gedaan!

Een op drie werknemers krijgt zelden of nooit een compliment. En dat is zonde. Want werknemers die zich gewaardeerd voelen, zijn gemotiveerder en presteren beter. Tijd om het tij te keren: vier tips om je medewerkers meer te complimenteren.

Tip 1: zet complimenten geven op je to-dolijst

Ja, het evaluatiegesprek is het moment bij uitstek om het goede werk van je werknemers te bespreken. Alleen vindt zo'n evaluatiegesprek maar 1 keer per jaar plaats. Intussen heb je kansen gemist om je werknemers te complimenteren.

Wacht niet tot het evaluatiegesprek om je werknemers te vertellen dat ze het goed doen. Zet complimenten geven op je to-dolijst en maak er heel het jaar door werk van. Want een compliment vergroot de werkvreugde en de motivatie. Digitale content creator Joeri getuigt.

Joeri: 'Onlangs kreeg ik onverwacht een compliment van mijn leidinggevende. Ik ben al een tijdje bezig met de rapportering van de cijfers in verband met onze sociale media. Dat loopt niet altijd vlot, dus stuurde ik enkele ideeën naar een collega om die rapportering te verbeteren. Ik zette mijn baas in cc. Niet om naar complimenten te hengelen, maar om haar op de hoogte te houden. Plots kreeg ik een mailtje van haar terug met de boodschap dat ze dat een goed initiatief vond. Dat was fijn, en motiverend!'

Tip 2: complimenteer heel het team

Geef ook af en toe een pluim aan het hele team: hang een boodschap aan de muur, of post een compliment in de gezamenlijke Whatsapp-groep.

De directrice van het woonzorgcentrum waar Marc als klusjesman werkt, doet dit regelmatig, en met succes. Hij getuigt. 

Marc: 'Na een moeilijke periode in ons woonzorgcentrum -zoals na corona- of na een goede evaluatie van een inspectie, hangt onze directrice wel eens een papier op in de kantine met de boodschap dat ze ons bedankt voor onze inzet, en dat we zo verder moeten doen! Dat vindt iedereen leuk, ik ook. Ik denk dat de meeste werknemers in de zorg automatisch nog beter hun best doen in moeilijke tijden, maar het doet deugd te weten dat dat niet als vanzelfsprekend wordt gezien.'

Tip 3: loof met daden, niet met woorden

Daden zeggen soms meer dan woorden, en dat geldt ook voor een compliment. 

Bij verpleger Hugo kwam plots de ijskar langs, als blijk van waardering. Die verrassing viel in goede aarde. Hugo getuigt.

Hugo: 'Het gebeurde tijdens een heel warme periode. Het is dan lastig om de zorg van de patiënten uit te voeren. Het personeel is vaak nat van het zweet. Als beloning kwam de ijskar. Op dat moment was er ook net een versoepeling van de coronamaatregelen, waardoor dat überhaupt kon. Eindelijk kon iedereen nog eens buiten in het zonnetje gezellig een ijsje eten. Heerlijk was dat. Alleen maar lachende gezichten.'

Tip 4: moedig je teamleden aan om elkaar te complimenteren

Vraag bijvoorbeeld tijdens een teamvergadering aan je medewerkers: 'Hoe lang is het geleden dat je van een collega een compliment kreeg? En wat deed het met je?' Zo creëer je een ludiek opstapje om je teamleden bewust te maken van de kracht van complimenten, en breng je complimenten geven onder de aandacht.

Want complimenten zijn niet enkel waardevol als ze van de baas komen. Ook complimenten van collega's onderling werken motiverend. Dat bewijzen deze getuigenissen.

Stijn: 'Enkele weken geleden startte ik in een nieuwe job. Hierdoor zit ik wekelijks samen met mijn 'meter' om opdrachten te bespreken. Zij geeft me feedback, en daar zitten ook complimenten bij. In een opstartperiode bij een nieuwe werkgever wil je het goed doen en ben je extra gevoelig voor complimenten. Ze geven bevestiging en energie om door te gaan.'

Lore: 'Ik kreeg onlangs een compliment van een nieuwe collega. Hij zei me dat ik de dingen rustig en helder uitleg, en dat hij zich welkom voelt door de manier waarop ik hem ondersteun. Dat was fijn om dat te horen. Ik werd er even echt gelukkig van! Het gaf me zelfvertrouwen en het gevoel dat ik goed bezig ben.' 

Ingrid Van Wanzeele

 

Gepubliceerd in